Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky,
jejich zákonné zástupce a pedagogy. Je bezplatné.

Školské poradenské pracoviště spolupracuje kromě žáků a zákonných zástupců také s třídními učiteli,
učiteli výchov a dalšími pedagogickými pracovníky školy. V konkrétních záležitostech zajišťuje
pracoviště také koordinaci a spolupráci s jinými školskými zařízeními (např. pedagogickopsychologickou poradnou nebo speciálně pedagogickým centrem).

Smyslem služeb, které poskytuje školního poradenské pracoviště, je především vytvoření vhodných
podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, včetně zajištění speciálních vzdělávacích potřeb
žáků, prevence rizikového chování, kariérní poradenství pro žáky, a metodická a další podpora
pedagogických pracovníků. Služby obecně kladou důraz na důvěrnost jednání a ochranu osobních
dat klientů/žáků.

Cíle a plány pro školní rok 2024/25
K obecným cílům pracovníků poradenského pracoviště patří:
➢ Spolupráce se školskými poradenskými pracovišti (PPP, SPC, SVP) vedoucí k zajištění
propojenosti poradenských služeb poskytovaných školou se službami specializovaných
poradenských zařízení.
➢ Včasná intervence při aktuálních problémech žáků a třídních kolektivů.
➢ Poskytování průběžné a dlouhodobé péče o neprospívající žáky a vytvoření předpokladů
pro zvyšování úrovně jejich znalostí a dovedností.

➢ Vytvoření příznivého klimatu pro soužití skupin dětí s kulturní a sociální odlišností s ostatními
dětmi ve škole.
➢ Činnosti vedoucí ke zlepšení podmínek pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky
mimořádně nadané vytvářením účinných plánů podpůrných opatření a individuálním přístupem.
➢ Vytvoření široké základny primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů.
➢ Prohloubení a zlepšení spolupráce a komunikace mezi školou a rodiči.
➢ Poskytování metodické podpory rodičům dětí se SVP a dětí ze sociokulturně znevýhodněného
prostřední.
➢ Poskytování metodické podpory učitelům.
➢ Sledování účinnosti preventivních programů aplikovaných školou a jejich pravidelné
vyhodnocování.
➢ Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žáku je souhlas jeho zákonného
zástupce. Souhlasu zákonného zástupce není potřeba tehdy, když je ohroženo duševní nebo
tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí.
➢ Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP o jejich činnostech je vedena v souladu s předpisy
o ochraně osobních údajů a archivována. Přístup k dokumentaci žáka mají pouze jeho rodiče.

Výchovná poradkyně školy: Mgr. Kateřina Odstrčilová, reditelna@zs-zdarec.cz, tel. 731557456

Metodik prevence: Martina Uchytilová, martina.uchytilova@zs-zdarec.cz

kontakt na ředitelku školy: reditelna@zs-zdarec.cz

telefon do školy: 731557456

konzultační hodiny pro žáky i zákonné zástupce: kdykoliv po předchozí domluvě nebo každé pondělí a středu od 14:00 do 15:00 hodin

Kontakty na poradenské pracoviště

PPP Pardubice:

https://www.ppp-pardubice.cz/

Jak se objednat:

Pracoviště Hlinsko v Čechách

Pro objednání do Pedagogicko-psychologické poradny v Hlinsku volejte na tel.: 469 621 187 (přijímání žádostí k vyšetření a konzultacím zajištují sociální pracovnice v PPP Chrudim).

Nádražní 548
539 01 Hlinsko

SPC Skuteč:

Specifické vývojové poruchy učení – základní informace

Specifické poruchy učení se mohou i dětí vyskytovat samostatně, ale častěji tvoří komplex
poruch.
Často se také vyskytují v kombinaci se syndromem označovaným jako syndrom ADHD(dříve
LMD – lehké mozkové dysfunkce), který bývá v současnosti označován jako syndrom
poruchy pozornosti nebo syndrom poruchy pozornosti spojený s hyperaktivitou.
Jeho podkladem je lehké poškození mozku, které nepostihuje intelekt. Mezi projevy
může patřit hyperaktivita, nebo naopak hypoaktivita (nedostatečná, slabá aktivita),
nesoustředěnost, impulzivita až agresivita, poruchy vnímání.

Dyslexie – porucha učení
Projevuje se:
– vynecháváním slabik, písmen
– zaměňováním jiných písmen
– domýšlením si koncovek slov
– „dvojím čtením“ – šeptem po částech pro sebe, celé nahlas – důsledkem je
nepochopení obsahu čteného textu

Dysortografie – porucha pravopisu
Projevuje se:
– žák si těžko vybavuje písmena, zaměňuje je
– nedodržuje délku samohlásek
– nerozlišuje hranice slov (kvám = k vám)
– chybováním v měkčení di ti, ni – dy, ty ny)
– neschopností použít gramatické pravidlo v písemném projevu


Dysgrafie – porucha psaní
Projevuje se:
– nečitelným kostrbatým písmem
– nedopsanými slovy
– špatným úchopem pera a zvláštním držení těla při psaní
– nepravidelným uspořádáním písma na stránce (vzhledem k řádkům a okrajům)
– krátký text dokáže zopakovat, ale ne rychle napsat


Dyskalkulie – porucha matematických schopností
Projevuje se:
– nezvládáním určit o …více, o …méně, …krát méně/krát více
– problémy v geometrii
– zaměňováním matematických operací
– špatným čtením vícemístných čísel s nulami atd.

Náplň činnosti výchovného poradce

Výchovný poradce  vykonává činnosti poradenské, koordinační, informační a  metodické. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.

1. Poradenské činnosti

A) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:

  • Koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnosti zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka.
  • Základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků.
  • Individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem).
  • Poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem).
  • Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
  • Zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích, úřadů práce a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek.

B) Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.

C) Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

D) Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.

E) Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.

2.  Metodické a informační činnosti

  • Zprostředkování  nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
  • Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
  • Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
  • Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
  • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření. (MŠMT: Věstník 2005, MŠMT: Vyhláška č. 72/2005 Sb.)